På fotoskola för stickat med Maja Karlsson på Stickfest i Väst

På fotoskola för stickat med Maja Karlsson på Stickfest i Väst

När jag var med på helgkonferensen Stickfest i Väst på Marstrand tidigare i våras deltog jag i två kurser. En fotoskola för stickat och en workshop i att färga garn. Här ska jag berätta vad vi lärde oss på kursen i att fotografera stickat.

Kursledare Maja Karlsson

Efter frukosten på lördag morgon samlades vi i ett konferensrum med utsikt över hamnen. Ute sken solen från klarblå himmel och här inne såg vi fram till några timmars kurs i att fotografera det vi stickar.

Kursledaren Maja Karlsson som driver företaget Majas manufaktur berättade att hon älskar att arrangera miljöer med olika ting när hon fotograferar. Att hennes kärlek leder till vackra bilder kunde vi instämma i, vi som följer Majas Instagramkonto och hennes blogg Husmorsskolan. Maja har beställt utskrifter av ett urval av sina bilder som vi kommer att kika närmare på under kursens gång. Bilderna låg utlagda i grupper och det kändes redan inspirerande.

Kursen ska börja

Utöver att leda kurser så delar Maja gärna med sig av sin passion för såväl stickning som fotografering. Det gör hon dels i sin egen blogg dels har hon skrivit fotoskolor för Järbo garn. Se mer i dessa länkar:

Fotoskolan för stickat

Maja inleder prestigelöst och befriande genom att säga att hon tycker att fotografering ska vara lustfyllt och att hon utgår från att man ska ha kul och att man får göra som man vill.
Fotografera stickat med maja Karlsson på siv
Det finns ofta mycket teknik och måsten inom fotografering så jag gillade hennes inledning. Eftersom stickningen är enbart kreativ lust för mig vill jag att fotografera mina sticka plagg ska följa i samma känsla. Att ibland tänja på komfortzonerna hör dock utveckling till så nu skulle jag lyssna, se och lära.

Att kommunicera med bilder

För att nå ut och få genomslag med sina bilder som verkligen visar det stickade är ett medvetet arbete för Maja. Hon använder främst Instagram som sin kanal och provar även andra flöden i olika sociala medier. För som hon sa man vill få fina bilder när man har stickat något fint.

I arbetet med att fotografera kan det vara konstruktivt att tänka att det finns olika slags bilder. Vad ska bilden förmedla? Är det en bild i ett flöde av en process, en bild som tydligt ska redovisa något, ska bilden skapa känslor i betraktaren eller är bilden till för att visa upp detaljer i det stickade?

Vad ska din bild kommunicera?  När du vet svaret så är det lättare att gå vidare.

Skilj därför mellan:
  • Processbilder
  • Redovisningsbilder
  • Känslor
  • Detaljer

Skapa en plats för fotografering

Grundarbetet startar med att skapa en plats med bra ljus i hemmet. Gå runt och se om man hittar en vägg där ljuset faller in. Kanske behöver man skärma av starkt ljus med en skärm eller en bit papper eller tyg? Maja rekommenderar att använda naturmaterial, som gärna få ha några år på nacken. Det viktigaste är att man provar sig fram med olika ljus, platser och material så att man hittar olika resultat i sina bilder.

Ta bilder och se hur ljus och rekvisita gör skillnad mellan bilderna.

Maja tipsar om att skriva ut bilderna för att kunna jämföra på andra sätt än i kameran, mobilen eller i datorn. Till kursen hade hon med sig dessa utskrivna bilder av sina egna foton för oss att titta närmare på.

Majas kort

Jag blev intresserad av att beställa prints av några av min bilder på Instagram. Bilderna kan man ju också skicka som vykort, när man är färdig med sina betraktelser.

Inred platsen

När man har hittat en eller flera platser där ljuset faller in på ett bra sätt så är nästa steg att inreda platsen. Nu får kreativiteten jobba för sakerna som ska användas som rekvisita formar bildernas uttryck på olika sätt. Det gäller att fundera på vilken känsla man vill ha i sina bilder. Vad vill jag kommunicera?

Maja rekommenderade att tänka mycket saker för att kunna prova sig fram. Fram med allt som hon sa. Varje sak har ett värde och kan bidra till stämningar i bilderna. Det är lätt att tro att man vet hur en bild kommer att bli innan man har provat, sedan kan resultatet bli ett helt annat.
Hon tipsar hon oss att kika i våra skåp och ta fram exempelvis:
  • Trasmattor
  • Gammalt trägolv
  • En gammal vägg
  • Skog och natur
  • Porslin
  • Sticktillbehör
  • Text i gamla tidningar
  • Kartor
  • Noter
  • Böcker. Fina gamla böcker.
  • Kakor, bullar och bröd
  • Läppstift och nagellack
  • Vykort
  • Solfjäder
  • Kameror
  • Och mycket mer, leta ständigt efter saker som kan vara rekvisita.

Komponera bilden

I kompositionen arrangerar man bildens objekt, rekvisita och ljus till en samarbetande helhet. Det gäller att plocka fram saker, flytta runt stickning och saker i ljuset och prova sig fram till man är nöjd.
Ta många bilder och se på dem vad som fungerar och vad behöver ändras. Ibland kan en kontrasterande färg lyfta fram stickningen på sätt man inte hade förväntat sig.
Maja säger att vi inte behöver se exakt vad bakgrunden är för något. Utan mer se vad den gör för bildens uttryck. Hjälper en ljusare bakgrund till eller är det tvärtom något mörkt som lyfter fram motivet? Det är bara att prova sig fram. Som Maja uttryckte det, man är glad när man ser att det går att utveckla det.
Ett tips är att om du fotograferar en person så kan det vara intresseväckande att enbart ta med en del av ansiktet.
Om det är en produktfotografering så kan det vara användbart med ett vitt fototält där man placerar sin produkt exempelvis garnnystan eller smycken. Då slipper man mycket arbete med att sudda bort onödiga detaljer innan publicering.

Klick!

När kompositionen är färdig så är det bara att trycka av. I det här skedet är det bra att prova att fotografera från flera håll, gå närmare och ta ett steg bak. Prova även kamerans olika inställningar för att hitta spännande effekter.
Använd ett stativ för att få stadiga bilder och för att underlätta för kroppen.
Ibland vill du själv vara med i bilden och har du ingen som kan hjälpa till så är ett trick att ta kortet med fjärrkontroll som du gömmer i handen. För att lyckas med bilderna kan man markera en plats att stå på och flytta tills man är nöjd med platsen.

Grädde på moset

När bilden är tagen och du känner dig klar med allting i den. Då är det dags att publicera bilden för att den ska kunna börja gärna sitt jobb.
Maja som publicerar många bilder på Instagram rekommenderar att se appens filter som grädde på moset. Det vill säga att göra klart allt annat först och först därefter lägga på filter, gärna redigera till endast 50 % av filtrens kraft.
Genom att prova inställningarna på sina bilder kan man skapa det där lilla extra som ger bilden genomslag. Exempelvis kan en bild som känns tråkig göras mer intressant med ett svartvitt filter. Och en kall bild få en mild varm känsla med ett passande filter.
Om det inte är extrema uttryck man är ute efter såklart, då är det bara att ösa på. Blir man inte nöjd är det bara att avbryta och börja om.

Plus och minus i fotografering

Genom sitt fotograferande har Maja lärt sig vad som hjälper och stjälper i skapandet av uttrycksfulla bilder.
pluslistan står:
  • Naturligt ljus
  • Dagsljuset
  • Enkel ren bakgrund
  • Prioritera bilder att dela vidare
  • Fotografera på morgon och kväll på sommaren
  • Välj olika håll ljuset lyser
  • Mönstrat stickat mot mer enfärgad bakgrund
  • Enfärgat stickat mot mönstrad bakgrund
  • Våga skära bort
minuslistan står:
  • Konstgjort ljus i lampor och blixt
  • Bakgrund som tar mycket fokus
  • Lägga upp alla bilder
  • Fotografera mitt i starkt solsken
  • För mycket runt motivet

Generöst av Maja att dela med sig av såväl framgångar som misslyckande, för nu kan vi alla lära oss av dem. Och även du som läser mitt blogginlägg. Sharing is caring!

Tack för en inspirerande och lärorik fotoskola!

Vad lärde jag mig då? Jo, att det finns mängder av saker att tänka på när man fotograferar. Att det är ett lustfyllt nöje som bara kan bli mer intressant desto mer man gör det. Som med alla andra aktiviteter så är det bara att kavla upp ärmarna och göra. Learning by doing med en riktigt inspirerande kurs i ryggen.
När jag kom hem och hade stickat färdigt strumpor till min dotter Linda så använde jag lärdomarna. Resultatet är den här bilden som jag lade upp på Ravelry.
Lindas strumpor
Tack Maja Karlsson för din inspirerande fotoskola för stickat!

Foto: Maria Gustafsson

Detta är inlägg 79, i intitiativet #Blogg100 som går ut på att skriva ett blogginlägg i snitt per dag i 100 dagar från den 1 mars 2016.

Next Post:
Previous Post:
This article was written by