Fruktig smoothie på cashew- och havremjölk

Fruktig smoothie på cashew- och havremjölk

En smoothie är perfekt som nyttigt och lagom mättande mellanmål och gott är det med.

Sedan jag köpte den starka mixern av märket Vitamix för något år sedan så kör jag ofta ihop en smoothie, vegetarisk mjölk eller en slät grönsakssoppa.  Förutom att det går snabbt så blir resultatet mycket mer lent och fint i konsistensen än jag fått med andra mixers eller mixerstavar genom årens lopp. Tipset om just den här mixern fick jag av Anna Forsberg som använde sin till matlagning av rawfood. Läs gärna om Annas recept.

Nu var vi sugna på ett gott och enkelt mellanmål som passade för en dag ute i trädgården.

Ingredienser

Mixa först en mjölk av:

  • Kallt vatten
  • Blötlagda cashewnötter
  • Havregryn
  • En knivsudd salt
  • En knivsudd vaniljpulver
  • Några urkärnade dadlar
  • En skvätt rapsolja

Jag mätte inte mängderna vatten, nötter och gryn. I runda slängar tog jag en liter vatten och några deciliter nötter och gryn. Totalt blev det ungefär en och en halv liter smoothie.

När mjölken är slät och god så blandar man i frukten och fortsätter mixa tills smoothien har fått önskad konsistens. Jag brukar måtta på att jag tar ungefär hälften mjölk och häften frukt. Det är bara att prova sig fram.Jag gillar när smoothien är så slät att man kan dricka med tjocka sugrör. Det är såklart en smaksak. Ibland gillar jag att äta smoothie i en skål med flingor på, som filmjölk. Då kan det vara gott med en grövre konsistens med fruktbitar.

I den här smoothien mixade jag i frusen frukt för att få som en kall milkshake:

  • Ananas
  • Banan
  • Jordgubbar

Det blev så gott!

Flaskan

Tips: Glasflaskan med tätt skruvlock rymmer en liter och är enkel att diska. Jag köpte några sådana i olika storlekar på Claes Ohlson i fjol.

Foto: Maria Gustafsson

Detta är inlägg 45, i intitiativet #Blogg100 som går ut på att skriva ett blogginlägg i snitt per dag i 100 dagar från den 1 mars 2016.

Next Post:
Previous Post:
This article was written by