5 hälsofrämjande faktorer med stickning

5 hälsofrämjande faktorer med stickning

Att man mår bra av att sticka tillsammans med nya och gamla vänner är väl ingen raketforskning. Är det även en varm sommardag och vi sitter i en hammock som jag och Annika Karlsson gjorde i somras så behövs det inga fler argument. Livskvalitet helt enkelt. Som du ser på bilden ovan.

Kan det vara nyttigt att sticka?

Men att forskare undersöker om handarbete faktiskt påverkar hälsan positivt tycker jag dock är intressant. Inte för att vi som stickar behöver vetenskapliga resultat för att fortsätta göra det vi gillar. Särskilt inte när det handlar om ett traditionellt kvinnodominerat intresse som ofta helst ska ha någon nyttoeffekt. Det är ju ingen som undrar om att exempelvis bygga modellflygplan påverkar hälsan. Jag tror att båda aktiviteterna kan göra att vi höjer vår livskvalitet genom att vi gör något tillsammans med andra som delar vårt intresse.

Det jag tänker är att det kan vara intressant att läsa vad forskarna får fram kring det vi stickare upplever och som många generationer har upplevt före oss. När man stickar så är man både aktiv och avkopplad i en mix som jag tycker är svårt att hitta i så många andra aktiviteter. Dessutom med färg och form. Och det är så roligt!

Stickningen ger tydliga hälsoförmåner

Efter en stunds efterforskningar fann jag ett flertal artiklar om hälsopåverkan av stickning och annat hantverk. Vid en genomläsning kan jag sammanfatta resultaten till ett rungande ja på frågan om stickning är nyttigt för oss. Längre ner i inlägget hittar du länkar till artiklar med forskning där du kan läsa mer.

Sammantaget kan vi glädja oss åt att stickning ger oss följande fem hälsofrämjande faktorer:

  1. Egen tid för reflektion här och nu.
  2. Glädje och stolthet över egenhändigt skapade plagg.
  3. Träning för bägge hjärnhalvorna med såväl kreativitet som logik.
  4. Kreativ avkoppling där tankarna kan flyga fritt medan händerna arbetar.
  5. Sticka tillsammans är en social aktivitet där det även är okej att vara tyst tillsammans.

Och troligtvis ännu fler hälsofrämjande faktorer som att exempelvis få nya vänner genom stickningen i sociala medier. Communityn kring stickning är stark både på stickklubbar och kaféer och i sociala medier.

Vi är många som delar bilder på våra stickningar online där vi kan heja på varandra och byta erfarenheter kring beskrivningar, garn och stickor. På Instagram, Pinterest och i Facebookgrupper pågår det tät kommunikation kring våra stickprojekt, garn, utmaningar, problem och beskrivningar. Och den mycket populära online communityn Ravelry icke att förglömma.

Stickningens mentala och kroppsliga positiva hälsopåverkan

The New York Times lyfte fram stickningens hälsofrämjande verkan i sin artikel The Health Benefits of Knitting. I artikeln kryllar det av referenser till vetenskapliga texter så det finns massor av intressant läsning för den nyfikne.

Tidningen Land skriver om Forskarnas fem bevis. Därför mår du bra av att sticka! där de bland annat hänvisar till studien Knitting and welllbeing där 3 000 personer från 31 länder har tillfrågats.

Evelina Berg i bloggen Virvlande händer skriver om Motvärk: Del 1 stickningens ergonomi. Evelina sammanfattar hälsoråd för stickare med orden:

Sitt rätt. Slappna av. Tänd lampan. Ta rast. Stretcha. Lyssna.

Det låter så enkelt men är samtidigt så svårt.

Mer läsning kring hälsofrämjande handarbete

Health Benefits of Crocheting and Knitting i Red Heart.

4 Unforeseen Health Benefits Of Knitting i Collective Evolution.

Fördelarna för hälsan med att sticka i Steg för hälsa.

Dyk in i artiklarna om livskvalitet och dela gärna inlägget vidare!

Själv stickar jag vidare.

Foto: Maria Gustafsson

Detta är inlägg 15, i intitiativet #Blogg100 som går ut på att skriva ett blogginlägg i snitt per dag i 100 dagar från den 1 mars 2016.

Next Post:
Previous Post:
This article was written by